tisdag 3 maj 2011

Recept: Medelhavskyckling

På sambons 30 årskalas bjöd vi på en medelhavsinspirerad buffé med bl a marinerad kyckling. Receptet hittade jag här, det var supergott verkligen! Man kan servera den på lite olika vis, antingen som den är till t ex en potatisgratäng eller blanda den med en sallad. På buffén blandade jag den med ruccolasallad och serverade den tillsammans med en pastasallad och en massa annat gott. Häromkvällen gjorde jag den igen och blandade ner i en pastasallad med lite oliver, rödlök och annat gott. Strödde lite färsk gräslök på toppen och hade ett gott färskt bröd till.




Här kommer receptet, väl värt att pröva, jag lovar!


Ingredienser:
1 kg kycklingbröstfilé (ca 5 bitar)
salt och peppar

Marinad:
2 dl olivolja
1 dl balsamvinäger
valfri mängd färsk basilika (går bra med torkad också)
valfri mängd soltorkade marinerade tomater
4 klyftor vitlök, krossade och hackade

Gör så här: Krydda kycklingen med salt och peppar och bryn dem tills de fått fin färg (ca 2 min per sida). Lägg dem sedan på en plåt och låt dem stå inne i ugnen i ca 20 minuter i ca 200 grader. Låt sedan dem sedan kallna. Blanda ihop marinaden och lägg kycklingen där i så länge som möjligt, (minst 24 timmar). Vid servering skär upp kycklingfilén och servera på valfritt vis (se förslag ovan).


Tack för titten!

Inga kommentarer: